PENGENALAN
Hubungan manusia
didasari oleh komunikasi yang baik dan berkesan. Melalui komunikasi kita dapat
memahami diri kita sendiri dan diri orang lain. Sebagai usaha untuk membangunkan
dan mengembangkan potensi diri kita mesti berkomunikasi. Aktiviti berkomunikasi
dapat menjadikan diri kita sebagai manusia yang konstruktif dan membantu orang
lain. Komunikasi adalah mengenai membina pertalian dengan manusia lain.
DEFINISI
- Proses pertukaran maklumat di antara penyampai dan penerima maklumat di kalangan pelbagai pihak(Johns 1996).
- Merupakan satu proses perpindahan maklumat, perasaan, idea dan fikiran seseorang individu kepada individu / sekumpulan individu yang lain.
- Komunikasi berasal dari perkataan Inggeris iaitu ‘comunication’ yang berasal dari perkataan Latin iaitu ”communicare” yang bermaksud ‘to make common’ iaitu mewujudkan persamaan.
Komunikasi
bolehlah ditakrifkan sebagai "satu proses perpindahan maklumat,
perasaan, idea, dan fikiran seseorang individu kepada individu atau
sekumpulan individu yang lain".
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
Proses komunikasi antara individu (lebih
dari seorang individu). proses komunikasi diantara seseorang dengan seseorang
yang lain atau antara manusia. Proses komunikasi ini sangat berkesan kerana ia
melibatkan unsur maklum balas serta berdasarkan lapangan yang sama.
KOMUNIKASI INTRAPERSONAL
Kontemplasi, intuitif, pemikiran
(taakulan), meditasi (bercakap dengan diri sendiri),monolog.
CIRI-CIRI
KOMUNIKASI BERKESAN
Dalam
komunikasi ini, terdapat tujuh ciri asas yang digunakan untuk menyampaikan
maklumat terhadap dua belah pihak. Antara ciri tersebut yang menjadi asas dalam
komunikasi ialah:
Sapaan
ataupun salam. Apabila seseorang individu atau diri kita sendiri berjumpa dengan
orang yang lain, kita perlulah membuat sapaan atau salam yang akan mewujudkan
komunikasi di antara dua pihak. Dengan sapaan dan salam seperti ucapan selamat
pagi, dengan secara tidak langsung akan membolehkan dua belah pihak dapat
berkomunikasi. Dalam masa yang sama, proses memberi dan menerima maklumat juga
telah berlaku dengan bermulanya salam dan sapaan terhadap seseorang.
Sikap
ikhlas dan jujur dalam diri individu juga akan membentuk komunikasi. Jika diri
kita tidak jujur dan ikhlas, maka sesuatu komunikasi mungkin tidak akan terjadi
kerana tiada siapa yang akan mempercayai seseorang individu jika tidak jujur.
Jadi untuk melepasi halangan ini, sifat jujur dan ikhlas sememangnya penting
dalam diri setiap individu. Bagaimanakah komunikasi akan wujud jika jujur dan
ikhlas tidak ada pada seseorang individu? Jadi, untuk mewujudkan sesuatu
komunikasi diantara dua pihak, sifat jujur dan ikhlas perlu ada pada masyarakat
masa kini supaya komunikasi dapat diwujudkan dan akan akan mengeratkan
silaturahim dikalangan masyarakat.
Mendengar
dengan aktif. kita perlulah menjadi seorang pendengar yang baik. Bukan setakat
itu, kita juag mesti menjadi pendengar yang aktif supaya apa yang telah
diterima akan dapat diaplikasikan dalam diri. Kalau seseorang individu
berkomunikasi dengan orang lain tetapi tidak mendengar dengan aktif, maka
komunikasi itu akan terhalang kerana pihak yang menerima maklumat itu tidak
mengambil perhatian dan mendengar dengan baik. Ini akan menyebabkan penerima
maklumat akan mendapat maklumat yang kurang jelas kerana tidak mendengar dengan
aktif dan juga boleh menyalah tafsirkan sesuatu maklumat.
Mengemukakan
soalan yang disukai oleh pihak yang lain. Dengan mengemukan soalan yang
yang disukai, maka komunikasi ini akan menjadi sesuatu yang lebih menarik. Ia
juga akan menjadikan sesuatu perbincangan menjadi lebih bermakna dan kedua-dua
pihak yang sedang berkomunikasi akan memahami sesuatu maklumat yang diberi dan
diterima daripada kedua-dua belah pihak. Dengan adanya soalan yang dikemukakan,
ini akan membolehkan sesuatu masalah akan dapat diselesaikan dengan mudah
seterusnya mewujudkan komunikasi secara tidak langsung dalam kehidupan seharian
kita.
Senyuman
dan mimik air muka. Ia juga boleh mewujudkan komunikasi di antara dua pihak.
Misalnya dengan memberikan senyuman kepada seseorang akan menunjukkan kita
menghormati orang lain dan juga menunjukkan budaya kita. Dengan senyuman dan
menunjukkan mimik air muka terhadap seseorang, orang itu akan memahami sesuatu
masalah yang kita hadapi. Jadi dengan keadaan ini, tentu pihak itu akan menegur
dan menanya terhadap diri kita, maka terjadilah komunikasi dengan langsungnya.
Komunikasi akan juga terjadi kerana senyuman menjadikan seseorang itu membuat
sapaan tehadap diri kita.
HALANGAN
KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI
Komunikasi
dalam organisasi mempunyai tiga tahap dan mempunyai halangan-halangan iaitu:
(a) Pihak atasan
ke pihak bawahan.
(b) Pihak bawahan ke pihak atasan
(c) Komunikasi Mendatar.
Pada
peringkat atas ke bawah adalah bertujuan untuk memberi arahan tugas, proses
kerja dan maklum balas kepad pihak bawahan. Namun terdapat beberapa halangan
yang menghalang terjadinya komunikasi ini. Antaranya ialah perbezaan status
yang akan menyebabkan maklum balas daripada pihak bawahan. Ini kerana status
yang lebih tinggi dimiliki oleh pihak atas yang menyebabkan terhalangnya
komunikasi dalam organisasi. Selain itu, faktor persekitaran dan sifat peribadi
yan negatif terhadap sesuatu pihak juga kan menghalang komunikasi di antara
pihak atasan dan bawahan. Dengan sifat yang dimiliki ini, wujudnya salah faham
dan prasangka yang timbul daripada kedua-dua belah pihak.
Pada
peringkat kedua iaitu dari pihak bawahan ke pihak atasan. Tujuannya ialah
membuat maklumat tugas dan memberi pandangan atau pendapat kepada pihak yang
tinggi. Namum, tidak semudah itu kerana maklum balas diterima baik sahaja dan
ketua tidak bersedia menerima subordinat dari pihak bawahan. Halangan yang
terjadi dalam komunikasi ini adalah kerana perasaan takut dan fobia untuk
memaklumkan sesuatu perkara kepada pihak atasan. Selain itu, ketua tidak minat
untuk mendengar masalah daripada pihak bawahan. Selain itu, segala pelaksanaan
yang dilakukan tidak mendapat pengiktirafan daripada pihak atas serta ketua
yang sukar untuk ditemui oleh orang bawahannya menyebabkan halangan dalam
komunikasi telah berlaku dalam sesebuah organisasi.
Di peringkat ketiga komunikasi dalam
organisasi ialah mendatar. Tujuan komunikasi mendatar ini adalah untuk
meningkatkan kerjasama di antara dua pihak. Selain itu, aliran pengurusan
maklumat yang cepat dan pencapaian ke arah matlamat dapat dilaksanakan dengan
mudah. Tetapi terdapat juga halangan dalam peringkat ini . Antara halangan yang
menghalang komunikasi diperingkat ini ialah buah mulut dan gosip yang boleh
menjadikan perkara yang kecil menjadi lebih serius dan akan menyebabkan
pertelingkahan di antara kedua-dua belah pihak. Bukan itu sahaja,
perkara-perkara yang buruk seperti gangguan juga akan menghalang komunikasi
ini. Contohnya ialah seperti khabar angin, menerima mesej yang tidak baik dan
salah faham di antara kedua belah pihak yang akan menjejaskan prestasi sesebuah
organisasi tersebut. Faktor persekitaran yang kurang baik juga menyumbang
kepada halangan komunikasi ini.
TIPS
KOMUNIKASI BERKESAN
1. Anda sendiri
perlu jelas
dengan idea yang mahu disampaikan.
2. Anda perlu
mengambil kira setting ( Sosial, Budaya,Fizikal ).
3. Anda gunakan body language
yang sesuai mengikut setting yang betul.
4. Anda gunakan
kemahiran gerakan
badan seperti kontek mata, tunduk, ke depan, anggukan kepala.
5. Anda jadilah pendengar
yang baik. Tumpuan sepenuhnya apa yang dibincangkan.
6. Anda perlu elakkan memonopoli
perbualan.
HALANGAN-HALANGAN
KEPADA KOMUNIKASI BERKESAN
Di peringkat
ketiga komunikasi dalam organisasi ialah mendatar. Tujuan komunikasi mendatar
ini adalah untuk meningkatkan kerjasama diantara dua pihak. Selain itu, aliran
pengurusan maklumat yang cepat dan pencapaian ke arah matlamat dapat
dilaksanakan dengan mudah. Tetapi terdapat juga dalam peringkat ini . Antara
halangan yang menghalang komunikasi diperingkat ini ialah buah mulut dan gosip
yang boleh menjadikan perkara yang kecil menjadi lebih serius dan akan
menyebabkan pertelingkahan di antara kedua-dua belah pihak. Bukan itu sahaja,
perkara-perkara yang buruk seperti gangguan juga akan menghalang komunikasi
ini. Contohnya ialah seperti khabar angin, menerima mesej yang tidak baik dan
salah faham diantara kedua belah pihak akan menjejaskan prestasi sesebuah
organisasi tersebut. ini kerana fikiran yang kondusif serta faktor persekitaran
yang kurang baik yang juga menyumbang menghalang komunikasi ini.
Dalam
kehidupan seharian, komunikasi adalah sesuatu perkara yang penting. Ini kerana
tanpa komunikasi, tidak akan wujud masyarakat yang aman dan harmoni. Selain
itu, komunikasi dapat mengeratkan hubungan diantara dua belah pihak dengan
mengatasi masalah-masalah yang dihadapi semasa berkomunikasi didalam kehidupan
sehari-harI.
good
ReplyDeleteTerbaik!
ReplyDeletemantap bosss
ReplyDeletecara nak menutup pula bole share ??
ReplyDeletecasino no deposit bonus, casino bonus codes, welcome bonus
ReplyDeleteThis is a 대구광역 출장안마 no 세종특별자치 출장안마 deposit 제천 출장마사지 bonus to new players that are not members of the 대전광역 출장마사지 casino. To claim 상주 출장안마 a welcome bonus, simply complete the required details. If you have